>Vizyoner Tasarım ve Mimarlık
@Studio-X Istanbul, 23 February - 10 March 2018> Otobiyografik Mekanda Karşılaşma, İpek Avanoğlu
Bu bildiride, Hejduk’un mimarlığı çerçevesinde ele alınan ‘poetik uzam’ın avangard mimarlık anlatımı içerisindeki konumununun, Valery’nin (1992) Eupalinos adlı Sokrates ile Phaidros ara- sında geçen kurgusal diyalogda söz ile mimarlık arasında kurulan bağ ile karşılıklı ele alınması amaçlanmıştır. Söz ve geometrik form arasın- da devinim yaratan bir ilişkinin ileri sürüldüğü Eupalinos’ta, bu anlamda belirli bir dil kullanım şeklinin ileri sürüldüğü düşünülmüş ve ‘şiir’ bu çerçevede değerlendirilmek istenmiştir. Sine- manın poetik okulunda ‘şiir’in varlığı ile ‘poetik uzam’daki ‘şiir’in varlığı birlikte okunmuş, ‘şiir’ bunlarda her ne kadar metin olarak ortaya çıksa da, edebi bir değer taşıma amacından çok, şiir ‘mekanizma’larıyla çalışma amacında olduğu görülmüştür. Bu sebeple, hem Hej- duk’un mimarlığında hem de poetik okulda ‘şiir’in terim olarak bir ‘mekanizma’ ifade ettiği düşünülmüştür. Konuk Blasing’in (2007) şiir incelemerinden şiire dair iki ana mekanizma bulunmuştur: bebeğin ses çıkarma ile kelime üretme arasında kendi deneyimlerine referans- la ürettiği dil ile, şiirde öznenin her zaman için ‘ben’ oluşu ve bu öznenin de ‘duyulabilir bir ses’ olmasıyla, öznenin hem şair hem okuyucu konumunda bulunmasını sağlayan metaleptik bir mantık yaratması. Hejduk, bu iki mekaniz- ma içerisinde değerlendirilmiş ve poetik kırılma saptanmaya çalışılmıştır. Hejduk’un öğrencisi ve çalışma arkadaşı olan Gersten’ın mimarlığı- nın bu poetik kırılmadaki konumu görülmeye çalışılmıştır.